Pavel Kulizhnikov: ‘Ik wil touren met ‘We will drug you’

Heeft Pavel Kulizhnikov meldonium gebruikt? Dat is de grote vraag die de schaatswereld in zijn dwang houdt. De Russische bond wilde zekerheid en hing de jonge sprinter aan een leugendetector. Een test die de Rus met verve doorstond, aldus verschillende gerenommeerde media. Een uitslag die opmerkelijk is, totdat men weet waar Kulizhnikov al die jaren in het geheim mee bezig was. 

“Toen ik een kleine jongen was wilde ik graag ballerino worden”, begint de betrapte schaatser. “Ana Pavlova is jarenlang mijn inspiratie geweest en mijn droom was  dan ook om bij het Bolshoi ballet in Moskou te dansen. Alles liep mis op mijn plié, ik had geen goede voeten, maar de drang naar het podium is altijd gebleven.”

“Een paar jaar geleden had ik ineens tijd over. Ik besloot mijn jongensdroom achterna te gaan en heb toen een method acting cursus aan Russian Acadamy of Theatre (RAT) gedaan. Ik was de beste van de klas en had als specialiteit het onderdrukken van vreugde. Vooral tijdens het naspelen van huldigingen maakte ik indruk met mijn pokerface. Ik heb zelfs nog een keuzevak ‘How to lie tot the lie detector’ gevolgd, uiteraard afgesloten met een 10.”

Nu de Rus voor de tweede keer positief getest is op doping heeft hij ineens weer tijd om zijn favoriete hobby op te pakken. “Ik ben al aangenomen voor de musical ‘We will drug you’, alleen de rollen zijn helaas nog niet verdeeld. Ik ben nog in de race voor de rol van Я невиновен (Iejkben Unskuldigov), maar het wordt nog spannend, want de castingdirectors zijn nog niet zeker of ik de rol moet krijgen of dat Semen Jelistratov toch beter in die rol past.”

Sneekweek
Dat er nog steeds een topsportmentaliteit  schuilt in de wereldrecordhouder op de 500 meter blijkt wel uit zijn ambitie. “De bedoeling is dat we met de musical gaan touren in Nederland, en ik ga er alles aan doen om een musical-award binnen te slepen. Doping is ten slotte niet verboden in de musicalwereld, dus ik hoop dat ook de schaatsfans hier doorheen kunnen kijken. Ik zal voorlopig nog niet in Friesland mogen komen, maar optreden tijdens de Sneekweek is toch wel het grote doel waar we naartoe werken.”

Wel zal de Rus nog aan zijn zangkwaliteiten moeten werken. “Ik ben niet gewend om te zingen, al ben ik wel goed met de melodie-um. Ik ben nog hard aan het oefenen op ‘Lucy in the sky with diamonds’, van de Beatles. Met name het eindnummer wordt een grote uitdaging. De musical eindigt met ‘Let it go’, maar dit gehele nummer moet in de kopstem gezongen worden. Gelukkig heb ik connecties die vrouwelijk hormoon, zoals Estradiol, verkopen. Maakt mijn stem in een klap een octaaf hoger!”

Schaatscollega’s reageren laconiek op de plannen van de Rus. “Wij hebben hem onder de douche van menig ijsbaankleedkamer horen zingen, en geloof me.. it wasn’t pretty”, zucht Hvammen. “Ik zou het de stervende kat willen noemen”, voegt Bokko daar grappend aan toe.  “En ik kom wel een keer tomaten gooien”, verkondigt Jesper Hospes in het voorbijgaan.

Pavel Kulizhnikov gelooft ondanks zijn positieve dopingstest nog wel in zijn eigen onschuld: “Er zal nu wel een schorsing in zitten. Al heb ik niks gebruikt hoor. Mijn moeder heeft tijdens haar zwangerschap Meldonium gebruikt tegen een hartritmestoornis, en ik denk dat het toen in mijn DNA is gaat zitten. Dat verklaart waarom de test positief uitsloeg.”

Als goedmaker zullen de gepakte Russische schaatsers een benefietsingel opnemen, om hun spijt te betuigen aan de gehele schaatswereld. Met het nummer ‘War is over now’ hopen ze geld op te halen wat ze zullen doneren aan de stichting voor onschuldige schaatsers, die extra trainingskampen organiseert om de eerlijke sporter te ondersteunen.

We will drug you the musical

Plaats een reactie