Scheenstra traint op 625 mm: ‘Ik ben toch al een grote jongen’

De afgelopen jaren is het wielformaat van de inline skates nogal van grootte veranderd. Reed men eerst nog 5x86mm, al snel werd dit 4x 100mm, 4x110mm en zelfs  3x125mm. Wie denkt dat het daarmee klaar is heeft het mis.  De eerste skeeleraars hebben wielen van 1×625 mm in huis gehaald.  

“Dit is echt een doorbraak in de skeelersport!”, vertelt Lars Scheenstra. “Ik ben sowieso een grote jongen, dus grote wielen misstaan niet. Daarnaast ben ik nu altijd op tijd voor afspraken.”

Ook Bianca Roosenboom vindt de grote wielen een goede verandering, maar heeft ook haar twijfels. “Het grote formaat is wel behoorlijk anders. Ik heb wel hoogtevrees, dus het is een beetje spannend. Ik loop nu thuis vaak op stelten, om alvast aan de grote hoogte te wennen. Ik heb daardoor wel al mijn meubels moeten verhogen, en zelfs de wasmachine staat nu op een verhoging. Alles voor de sport.”

Het eerste wiel werd begin deze maand uitgereikt aan een geëmotioneerde Gary Hekman: “Grote stappen snel thuis had voor mij al een beladen betekenis, maar grote wielen snel bij de finish overtreft elke verwachting. Het voelt alsof het wiel opnieuw uitgevonden is, een mijlpaal in de skeelerhistorie”.

Reacties uit het werkveld zijn louter positief: “In andere sporten lijkt het ook goed te werken. Bij het wielrennen zijn de grote wielen ook al immens populair,” aldus wereldkampioen op 110mm Mark Horsten.

De wielen zijn nu alleen nog te krijgen van Arma via Duxsport, omdat zij als enige in het diepe durfden te springen. Duxsport eigenaar Tjeu Berlijn reageert op de vraag of grote wielen niet gevaarlijker zijn op de baan: “Welnee, de meeste skeeleraars zouden toch al als acrobaten aan de slag kunnen bij cirque du soleil.”

lars625mm

 

Plaats een reactie